Wij zijn een erkend leerbedrijf
Wij zijn RDW erkend
Roetfilter reinigen, Roetfilter vervangen, Roetfilter problemen diagnose of verhelpen

Roetfilter reinigen of Roetfilter problemen Uitgeest

1 januari 2005 euro-4 norm verplicht en roetfilter voor Diesel voertuigen.

De roetfilter in uw auto dient ervoor om de roetdeeltjes die vrijkomen bij de verbranding van diesel motoren op te vangen.

Deze roetdeeltjes worden in de roetfilter opgespaard en één keer ongeveer 1000km in de roetfilter verbrand. Dit verbranden noemen we ook wel regenereren. Dit kan men merken aan soms een melding op het dashboard dat de auto aan het regenereren is. Maar sowieso is het merkbaar doordat de gassen uit de uitlaat bijzonder heet zijn. Tevens kan er iets meer "roet" uit de uitlaat komen dan normaal het geval is. Ook zal de auto tijdelijk wat meer diesel verbruiken (welk nodig is voor de verbranding) dan gewoon.

De reden dat er extra hitte uit de uitlaat komt is dat de roetdeeltjes pas verbanden vanaf  rond 550°C.

Mogelijke problemen

Verstopte roetfilter

Het kan zich voordoen dat een roetfilter door verschillende redenen zich niet meer regenereerd. In dat geval spreken we vaak van een verstopte roetfilter. Dit omdat we hier vaak pas achterkomen nadat er zich merkbaar problemen voordoen.

De problemen die zich kunnen voordoen zijn onder andere :  een gebrek aan vermogen / stotteren en het wegvallen van trekkracht. Plus een aanzienlijk hoger verbruik.
Tevens geven sommige auto's dit als melding op het dashboard aan. Vaak als zijnde motorstoring.

Traag regenererende roetfilter

Een ander probleem dat zich kan voordoen is dat de roetfilter vertraagd regenereerd. Hierdoor moet de roetfilter vaker regenereren met een verhoogd brandstofverbruik en minder vermogen tot gevolg.

 

Mogelijke oplossingen

 

geforceerd regenereren van de roetfilter

Een oplossing is het geforceerd regenereren van de roetfilter. Echter voordat dit uitgevoerd wordt moet men vaststellen waarom de roetfilter niet meer regenereerd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een druksensor kapot is of de verbinding met de ECU computer is verbroken / verstoord.

Als wij dit verholpen hebben kunnen wij de roetfilter geforceerd laten regenereren. Hierdoor blaast hij zichzelf schoon.

 

Extern regenereren


Een andere mogelijkheid is de roetfilter uit de auto te verwijderen en extern de roetfilter in een speciale oven te regenereren.

 

Nieuwe roetfilter

Een laatste oplossing is het plaatsen van een nieuwe roetfilter. Als al het voorgaande geen oplossing is.  Dan kan er altijd nog gekozen worden voor een nieuwe roetfilter.

Dit is uiteraard de meest kostbare oplossing. Dus dit is iets wat wij pas adviseren als al het voorgaande echt geen oplossing meer is.

Symptomen

Er zijn meerdere symptomen van een verstopte roetfilter

  • verbrek aan vermogen / stotteren / haperen tijdens optrekken
  • verhoogd oliepijl
  • uw auto stinkt bij het rijden
  • overvloedig roetende uitlaat
  • foutcodes bij het aansluiten van de computer op de auto
  • storingsmelding of waarschuwingslampjes